Elämä on täynnä suuria ihmeitä sille, joka on valmis ottamaan niitä vastaan.
-Muumipappa

maanantai 10. toukokuuta 2021

Äitienpäivä

Ensimmäinen virallinen äitienpäivä vaikutti olevan kaikille muille isompi asia kuin minulle. Tavallaan äitienpäivä tuntuu edelleen tärkeimmältä oman äidin kanssa. Epävirallisesti sitä on meillä juhlittu jo kolme vuotta - koirat ovat perheenjäseniä ja piste. 

Ihanteellisesti nautimme siis rauhallisesta aamuheräyksestä pojan ja miehen kanssa. Minua muistettiin kauniilla kortilla ja poika hymyili herätessään meille. Aamupalan nautittuamme lähdimme yhdessä kävelylle raikkaaseen sunnuntai aamuun. Aamupäivästä suuntasimme pojan mummilaan eli mökille, jossa myös koirat nauttivat viikonloppu vapaasta. Siellä söimme yhdessä äitienpäivälounasta, saunoimme ja kahvittelimme äitienpäiväkakun kera, jonka mies oli edellisenä päivänä tehnyt. Piipahdimme myös tätini luona mökkinaapurissa, jonka jälkeen suuntasimme viettämään sunnuntai iltaa kotiin.

Todellisuudessa kakku tehtiin huutavan vauvan kanssa niin että mies aloitti sitä ja minä jatkoin. Sitä ennen olin tehnyt ruoat seuraavalle viikolle. Sunnuntai aamuna heräsin tuhottoman aikaisin, koska en vaan saanut enää unta toiseksi vikan imetyksen jälkeen. Mies heräsi myös aivan liian aikaisin. Totesin ettenkö edes korttia saa. Hän oli asiaa ajatellut, mutta viikon kiireet olivat vieneet mukanaan. Niinpä hän ryhtyi aamuneljältä tekemään äitienpäiväkorttia. Minä yritin nukahtaa uudelleen muttei siitä mitään tullut. Lopulta poikakin heräsi. Söin sentään itse tekemäni aamupuuron sängyssä pojan hymystä nauttien. Sen jälkeen lähdin yksin lenkille viiltävään toukokuun tuuleen. Kiireellä pakkasimme tavarat ja suuntasimme mökille. Me söimme eri aikaan kuin muut ja menimme saunaan eikä lainkaan rauhassa kuten olin toivonut. Kahviteltiin miten sattuu. Kävimme tädin luona väsyneinä, jonka jälkeen suuntasimme kotiin kuunnellen pojan huutoa koko alkumatkan. Illasta mies pesi käsin kestovaippoja, jotka olivat viikoksi unohtuneet sankoon. Että sellainen äitienpäivä.

Kortti oli kyllä kaunis ja kakku kuulemma muiden mielestä hyvää. Minä iloitsen fiksusta veljenpojasta ja nautin veljentyttären seurasta, vaikka taas vain hetken aikaa. Onneksi kohta kesä ja sitä ennen alkaa miehen loma!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti