Elämä on täynnä suuria ihmeitä sille, joka on valmis ottamaan niitä vastaan.
-Muumipappa

sunnuntai 5. lokakuuta 2014

Uusia muistoja

Nyt kun minun on taas tullut (kohta) aika pakata kamppeeni ja suunnata nenä kohti etelää, hiipii mieleeni jo kaipuu. Sitä pehmentää muistot. Toisaalta ne saavat sydämen särkymään ikävästä. Nyt kaikki ei ole enää uutta. Vaan vanha muisto siivittää tulevaa.

Tiedän, mitä se tunne on kun ei voi vain soittaa puhelimella, vaikka linja-auto matkalla, höpöttääkseen rakkaan ystävän kanssa. Mitä se on kun iskee yksinäisyyden syvä kaapu päälle. Sitä kutsutaan koti-ikäväksi, minä kutsun sitä Suomi-ikäväksi tai pikemminkin Lappi-ikäväksi. Ne ovat vain sekunnin sadas osan hetkiä, koko matkalla, mutta ne tuntuvat sillä hetkellä maailman lopulta. Kun seinä tulee vastaa ja mikään ei onnistu. Suomessa siitä selvitään menemällä kotiin tai soittamalla rakkaalle ystävälle jonka kanssa ratkotaan ongelmat. 

Olen vahva ja tiedän ikävän kuuluvan asiaan. Jokainen matka on kuitenkin suuri seikkailu sekä jokainen hetki on edellistä rikkaampi muisto. ”Lähdetkö kauas?-- Kuinka sun käy? Ihminen hauraus.-- Ja vaikka joskus vaarallinen on matka silti ihmeellinen.” Vaikka nyt tunnen itseni maailman pienimmäksi ihmiseksi tai pelkään turhia asioita, tiedän että pärjään ja nämä tunteet on vain hyvä käydä läpi mieluummin ennen muuttoa kuin siellä. 

Pohdin vain minne katosi se rohkeus, joka minulla viimeksi oli. Se ennakkoluulottomuus ja lapsenmielisyys. Olen aikuistunut liikaa kuluneen puolentoista vuoden aikana. Ehkä löydän ne takaisin. Toisaalta tällä kertaa minulla on enemmän vastuuta sekä itsestäni että opinnoistani ja koulusta.
Kun nyt vielä olen täällä, nautin täysin siemauksin kotona olemisesta, jopa keittiön pöydän tunnelmasta ja koiran ulkoiluttamisesta tutuissa maisemissa, jossa jokainen puu on oma muistonsa. Oma rakas muisto.

Minun lähtööni asti saan ihan tarpeeksi jännittää, että saan Rakkaampaakin Rakkaammat veljenlapseni ja tietty heidän vanhempansa turvallisesti ensin Amerikkaan ja sitten takaisin Suomeen. Sen jälkeen on vasta vuorossa minun matkani ja jännitykseni tulevasta seikkailusta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti