Elämä on täynnä suuria ihmeitä sille, joka on valmis ottamaan niitä vastaan.
-Muumipappa

sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

Jätetyksi tulemisen pelko


En saa jutella naapurin papalle, kun jo vedetään toiseen suuntaan. Kadulla kävellään vierivieressä. Kauppaan lähtiessä, viimeiseen asti tuijotetaan silmiin. Ei älä jätä, näkyy silmistä. ”Ai tulit jo takaisin, no minä tässä kyllä keksin jo muuta tekemistä. Ei kun olen minä tosi iloinen, että tulit jo.” Istun sohvalle. Ei mene kauaa etten ole yksin, siinä sitä taas toljotetaan. Mitä sinä nyt haluat? Siirryn keittiöön juomaan vettä. Hetken olen rauhassa, kunnes kuulen askeleita perässäni. Siinä sitä taas ollaan. Jään tiskaamaan. Joku istuu vieressä ja katsoo. Huokaisee ja panee maaten. Menen vessaan. No nyt tuli raja vastaan! Tänne et änkeä.

Näitä aaltoja tulee ja menee. Nyt on viikko kun olen ollut paljon pois ja se näkyy näin viikonloppuisin. Ei hetken rauhaa. Joka paikkaan kiirii askelten ääni kun pieni tepsuttelija kulkee perässäni ja seuraa jokaista liikettäni. Ei, en minä jätä sinua, mutta kun ethän sinä sitä voi tietää.

Tästä tuli mieleen perjantain luento. Meillä on muuten aivan mahtava sosiaalipuolen opettaja! Hän pitää meitä kuin kavereina eikä katso nokka pystyssä ja puhu olettaen, että meidän pitäisi jo kaikki tietää. Hän kertoo omasta elämästään ja antaa hyviä esimerkkejä. Kenelläkään tuntemallani ihmisellä ei ole ollut yhtä mahtava elämänasenne kuin hänellä. (Kaiken lisäksi hän aloitti tunnit kertomalla omat perjantain suunnitelmansa ja sanomalla, ettemme edes yritä päästä kaikkia dioja läpi, vaan lopetamme kahdelta(olisi ollut neljään).)

Niin siihen aiheeseen; hän siis muistutti, että ICE merkintä olisi hyvä löytyä puhelimesta niiden läheisten kohdalta, joille mm. onnettomuus tilanteessa ilmoitetaan jos ei itse kykene. Sitten tuli toinen asia esille. Mitä jos itse joutuu äkillisesti sairaalaan ja kotona on esimerkiksi lemmikkieläin. Kuka siitä huolehtii. Esimerkiksi minä, joka olen 400 kilometrin päässä perheestä. 

Jos ei ole ketään kuka huolehtisi, niin asiasta ilmoitetaan poliisille, jolla on siten lupa mennä asuntoon ja toimittaa eläin hoitoon. Parempi ratkaisu olisi tietysti aina joku tuttu, joka huolehtisi. (Varsinkin meidän kohdalla kun kyseessä on hirmupeto, joka ei varmasti päästä ketään tuntematonta sisälle.) Niinpä kysyin ystävältäni, josko hän hoitaisi koiraani sen aikaa, että perhe ottaisi sen huoltaakseen (siis jos minulle nyt jotain supervakavaa tapahtuisi). Ihana ystäväni suostui siihen. Nyt on yksi kivi harteilta pois. Niinpä kehotan teitä kaikkia, joilla joku huollettava on niin miettimään mitä jos jotain sattuisi!

P.S. Nyt on harjoittelupaikat sekä kesälle: sisätaudit, että loppukesälle/syksylle: kirurgia!
P.P.S. Melkein itkin kun aamulla katsoin ulos.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti