Kohta alkaa viimeinen harjoitteluviikko, joten odotan vain
että olisi perjantai. Hirvittävä halu on jo omaan kotiin. Sitä ei helpottanut
yhtään että kävimme (taas) Ikeassa ja nyt vihdoin, pitkään harkittuani, ostin
huonekalun josta olen haaveillut. Mukaan tarttui tällä kertaa kyllä muutakin.
Niistä sitten lisää kun ne saadaan paikoilleen ja asuntoa vähän parempaan
sisustukseen. En voi edes sanoin kuvata kuinka ihanaa on viikon päästä olla yli
kolmen kuukauden pitkän reissaamisen jälkeen vihdoin kotona. Saan viimeinkin
karvapalleroni seuraani ja oman ihanan ympäristön, rutiinit ja koulun.
(Viimeistä saatan katua myöhemmin että sanoin.)
Harjoittelu vaati paljon enemmän kuin pelkkä koulu. Siitä on
ollut samaa mieltä kaikki jotka joskus ovat harjoittelussa olleet. Skarppina
pitää olla koko päivä ja sen lisäksi pitkä päivä jatkuu vielä useamman tunnin
ajan tehden montaa eri tehtävää. Joskus sitä pohtii että minkä takia pitää
tuupata niin täyteen nämä harjoittelutkin. Minusta pääasia on kuitenkin
oppiminen ja käytännön kokemuksen saaminen. Tehtävät antaa ohjausta oppimiseen
myönnän sen. Mutta silti liika on liikaa. Harjoittelusta katoaa into jo
vähintään toisen viikon kohdalla kun tajuaa mitä kaikkea pitäisi tehdä. Sen
lisäksi koko ajan pitää olla korvat höröllään että saa harjoittelusta
mahdollisimman paljon irti oppia.
Kaikilla asiat ei tietysti ole näin. Eikä paras tarvitse
olla. Siellä ollaan oppimassa, ei näyttämässä osaamistaan vaikka sitäkin
tietysti tulee olla, osaamista siis. Minua tympii eniten hoitotyön
harjoittelussa se, että joka harjoittelupaikassa on omat tapansa tehdä asiat.
Koulussa näytetään miten se tehdään oikein mutta hankala sitä on toteuttaa jos
harjoittelupaikasta kuulee jatkuvasti sanottavan ”meillä tehdään näin.” Siihen
kun vielä lisätään se, että jokainen hoitaja kaiken lisäksi tekee ”omalla
tavallaan” asiat. Harjoittelija jää sivusta kärsijäksi ja kuulee aivan liian usein
”ei noin, mieluummin näin.”
Jäävuoren huippu on vielä se että nykyisessä
harjoittelupaikassa ohjaaja vaihtuu tiheämpää kuin potilaat. Jolloin olen
päättänyt tyytyä siihen että kysyn ensin ja teen sitten. Mikä taas on johtanut
siihen etten kuulemma ole tarpeeksi oma-aloitteinen. On tyhmää sanoa niin, jos
ei niitä monia asioita, mitä teen huomata ollenkaan ilman että tuon niitä itse
esiin. Ohjaus on siis puutteellista.
Opiskelijalle tämä kaikki on raskasta lisää harjoitteluun.
Eikä harjoittelijan kehitystä voi muut huomata kun ihminen vaihtuu koko ajan. Palautteesta
saa lukea kopioita edelliseltä ja aina edelliseltä, koska aikaa arvioon ja
oppimisen tukemiseen on niin vähän, ettei omaa päätä opiskelijan arviointiin
ole mahdollista käyttää. Tästä tullaan siihen tulokseen, että liian suuri
vastuu jää opiskelijalle. Jos joku, joka ei pidä puoliaan, joutuisi samaan
tilanteeseen, en usko että harjoittelu olisi onnistunut. Päästäänpähän jo näin
harjoitteluaikana oppimaan kiireeseen, asioiden priorisointiin (fb) ja rahaan.
Pitäisi pohtia mihin hoitotyöstä katoaa yksilöllisyys ja lähtötilanne myös
opiskelijoiden kohdalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti