Elämä on täynnä suuria ihmeitä sille, joka on valmis ottamaan niitä vastaan.
-Muumipappa

lauantai 23. maaliskuuta 2013

Miksi olen täällä?

Tänään ajattelin kertoa miksi päätin lähteä au pairiksi ja miten valitsin perheen sekä jotain matkavalmisteluita.

Au pairiksi lähtö

Olin jo yläasteella miettinyt että haluan lukion jälkeen au pairiksi jonnekin. Espanja tuntui hyvältä vaihtoehdolta, koska kulttuuri ja kieli kiehtoivat minua. Olen opiskellut espanjaa pari vuotta sekä käynyt täällä pari kertaa. Kuitenkaan kielitaitoni ei yllä englannin tasolle, minkä vuoksi päätin lähteä parantamaan sitä ja tutustumaan parhaalla mahdollisella tavalla kulttuuriin. Au pairina olo tuntui hyvältä vaihtoehdolta, koska tykkään lapsista ja minulla on heistä paljon kokemusta.

Syvempiä syitä on monia. Haluan ennen opiskeluja nähdä muutakin maailmaa, koska uskon että se tulee opettamaan minulle paljon. Uskon oppivani itsestäni paljon uutta ja löydän uusia ajatuksia; mihin minä kuulun ja mitä minä tältä elämältä haluan. Sitten kun palaa takaisin luulen että osaa ihan eritavalla kunnioittaa ja arvostaa niitä hyviä asioita mitä minulla kotona on. En kuitenkaan aseta odotuksiani liian korkealle täällä olosta. Aion vain elää päivän kerrallaan ja katsoa mitä ne päivät tuovat tullessaan.

Päätös

Joulukuussa tein au pair world sivustolle oman profiilin, mutta silloin en vielä ollut varma lähdenkö. Helmikuussa ajattelin, että en lähdekään kun olin saamassa todennäköisesti töitä Suomestakin, mutta sitten sain viestin yhdeltä perheeltä ja pian sen jälkeen viestejä alkoi tulla enemmän ja aloinkin sitten katselemaan perheitä ja harkitsemaan lähtöä vakavasti.

Alun perin olin lähdössä kesäkuussa, mutta kun moni perhe halusi au pairin jo aikaisemmin, niin päätin lähteä heti viimeisten kirjoitusten jälkeen. Tämän perheen kanssa lähettelimme useita viestejä ja he halusivat minut au pairikseen. Itse kuitenkin pohdin pidempään, koska tässä perheessä on neljä poikaa (6v,3v,3v,2v). Mietin myös perheen asuinpaikkaa. Alun perin kun olin ajatellut että Barcelonaan tai Madridiin en mene. Perhe ei myöskään asu ihan Madridissa, joten kouluun kulkeminen on hankalampaa. Päätös piti tehdä melko heti koska lähtöön oli alle kuukausi ja liput piti varata.

Vähäiset valmistelut

Matkavalmisteluja ei hirveen paljon ollut. Varasin liput ja järjestin kouluasiat sekä äiti tarkisti vakuutusasiat. Tietenkin piti jotain pientä ostaa mukaan, mutta pääasiassa matkavalmisteluja oli hyvin vähän.

Unelman toteutus

Tämä unelma ei kuitenkaan olisi voinut toteuta ilman vanhempiani. He kannustivat minua lähtemään ja auttoivat rahallisesti (ei tämä matka ilmainen ole). He myös huolehtivat koirastani sillä aikaa kun olen pois. Minä saan olla iloinen että minulla oli mahdollisuus lähteä.

Kerroin kavereille/sukulaisille

Ensimmäiset reaktiot olivat yleisesti sanottuna, että vähän olet rohkea ja kuin siistiä. Itse en siinä vaiheessa edes tajunnut että oikeasti lähden. Päätös ja matka tulivat niin nopeaa. Sitten sitä puhuttiin että kohta olet jo siellä. Nyt kun olen täällä, niin mietin itse että hui minä oikeasti olen täällä. Täällä puhutaan koko ajan Espanjaa ja kulttuuri on ihan erilainen, mutta silti tunnen olevani kuin kotona, ja sehän on pääasia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti