Mitä on suomalainen ruokakulttuuri? Se on sitä mitä syömme,
miten, milloin ja kenen kanssa syömme. Suomalaisille ruoka on henkilökohtainen
asia. Ruoka kuitenkin koskettaa kaikkia, vaikka useimmille se on arkinen asia.
Ruokakulttuuri syntyy joka puolelta tulevista vaikutteista ja muotoutuu
jokaiselle omanlaisekseen.
Kuva täältä |
Mainonta vaikuttaa valtavasti ruokatottumuksiin. Vaikka
ravitsemussuositukset ovat kaikkien tiedossa. Ei monikaan noudata niitä. Kaupat
tuovat Suomeen trendejä maailmalta. Ennen on mietitty ruoan riittävyyttä. Syöty
sitä mitä on ollut saatavilla. Nyt joudutaan miettimään mitä syömme, koska
valikoimaa on niin paljon. Yhtäkkiä tuli mahdollisuudet ihan erilaiseen ruokaan
ja voitiinkin valita mitä vaan milloin vaan. Esim pikaruokalat tai että
mansikoita saa tuoreina talvellakin.
Miten olisi ajatus, ettei kaikkea tarvitse aina olla
saatavilla vaan kauppojen valikoima vaihtelisi? Hävikkiä paras tapa hallita on
vähentää valikoimaa.
Kuva täältä |
Mainontaan ja markkinointiin kannattaa suhtautua
kriittisesti. Kuluttajien tulisi tiedostaa että viestintä ohjaa pitkälti meidän
ostopäätöksiä. Tuottajat ovat isoja yrityksiä, joilla parhaimmillaan on omat
tutkimuslaitokset. Isot rahat saavat tutkimukset näyttämään siltä kuin
halutaan, koska tarkoituksena on lisätä kulutusta ja vaikuttaa myyntiin. Tästä
esimerkkinä maito. Ihmiset ovat nisäkkäitä ja eivät tarvitse maitoa kuin
imeväisikäisenä. Yhteiskunta tukee maatalouspolitiikkaa ja maidon käyttöä. Maidosta
on markkinoilla tehty tuote ”välttämätöntä elimistölle”. Mitä
sekin kertoo että suomalaiset johtaa osteoporoosi tilastoja ja samaan aikaan
meillä käytetään eniten maailmassa maitoa? Jotain tässä nyt on pielessä. Liian
usein mennään massan mukana eikä pysähdytä miettimään miksi. Totta kai maitoa saa juoda jos siitä pitää, mutta täytyy muistaa ettei se ole elimistölle välttämättömyys, kuten monet uskovat. Henkilökohtaisesti kehotan myös miettimään maidon tuotannon eettisiä puolia nykyajan yhteiskunnassa.
Kuva täältä |
Raha pyörittää ruokakulttuuriamme. Mutta muutoksia on jo
nähtävissä positiiviseen suuntaan. Mainostaminen ja viestintä sekä kaupan
valikoima vaikuttaa valintoihimme. Me ostetaan mitä kaupat myy ja kaupat myy
mitä me ostetaan. Terveellisen ruoan kohtaamissa haasteissa ongelma
kansallisella tasolla on mainonta. Motivointi taas on ihmisten tasolla
terveellisen ruoan syömisen haasteena. Tuotteita on niin paljon, ettei tiedetä
mistä alkaa, silloin on helppo ostaa sellaista, mistä on jo kuullut mainonnan
kautta. Tähän voi vaikuttaa esimerkiksi lisäämällä kriittistä ajattelua,
kaikkea ei kannata uskoa. Tuotteisiin kannattaa myös tutustua. Esimerkiksi sydänmerkki
on apuna jos haluaa tehdä helposti hyviä valintoja. Suomalaisilla on vielä
paljon puutteita ruokavalion terveellisyydessä, juurikin johtuen mainonnasta ja
kauppojen laajasta valikoimasta. Moni luulee syövänsä terveellisesti vaikka
todellisuus on toinen.
Kuva täältä |
Suomalaisuutta on hyvä suosia. Erilaisiin laatumerkkeihin
tuotteissa tulisi kuitenkin suhtautua varauksella. Monesti kotimainen ei
tarkoita Suomalaista tuotetta, useissa laatumerkeissä riittää esimerkiksi että
tuote on valmistettu Suomessa, vaikka ruoka-aineet tulisivat ulkomailta.
Laatumerkkejä ovat esim. Sirkkalehti, Avainlippu ja Joutsenmerkki. Myös Lidl on
vastikään antanut väärää tietoa kotimaisuudestaan tuotteissa.
Luomu on ainakin ympäristölle, ihmisille ja joskus eläimille
parempi vaihtoehto. Tästä herää kuitenkin kysymys minkä vuoksi on pitänyt luoda
luomu merkki? Nykyään moni ei luomu tuote on myrkkyjä sisältävä. Tämän vuoksi
on luotu eri etuliitteitä tuotteille, jotta niiden myyntiä saataisiin lisättyä
ja että ne erottuisivat useiden tuotteiden joukosta, esimerkiksi: aito, mummon,
äidin, kotitekoinen, luonnollinen. Toisaalta reilunkaupan tuotteet ovat hyviä,
koska ne vähentävät köyhyyttä ja turvaa kehitysmaiden viljelijöiden
toimeentuloa.
Kuva täältä |
Itse tehtyä vegaaniruokaa |
Tärkeintä on nauttia terveellisestä ja maukkaasta ruoasta,
mieluiten yhdessä muiden kanssa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti